Työmatkalla viimeinen käännös isolta tieltä toimiston tielle on bussikaistan päässä. Bussikaista loppuu siis käännökseen, ja juuri ennen risteystä siinä on vielä pysäkkikin. Toimistolla ollaan moneen kertaan mietitty ja luettu tieliikennelakiakin siitä miten tuo bussikaistalla ajo ja risteykseen ryhmittäytyminen olisi suoritettava oikeaoppisesti. No, nyt näyttää siltä, että meidän toimistolla vallitseva yleinen tulkinta onkin täysin vastainen poliisin tulkinnalle. Tänään viimeisellä bussipysäkillä nimittäin kameravalot räiskyivät tänä aamuna! Minä (naisena..) olen aina ryhmittäytynyt vasta bussipysäkin jälkeen mutta suurin osa ihmisistä kyllä ajaa bussikaistaa jo edellisestä ristyksestä asti, ja yleensä talla pohjassa. He perustelevat käytöstään tieliikennelailla, joka sanoo, että jos bussipysäkin loppumiselle ja alkamiselle ei ole erillistä merkintää edellisen risteyksen jälkeen, sille saa ryhmittäytyä heti kyseisen risteyksen jälkeen, jos seuraavasta risteyksestä aikoo kääntyä. Tajusikohan kukaan..Oikeasti sääntö on selkeä, ja liikennemerkeillä pitäisi osoittaa suoraviivaisesti poikkeukset.

Aamulla siis poliisit seisoivat viimeisellä bussipysäkillä kameroidensa kanssa. Jokunen työkaveri myönsi joutuneensa salamavalon kohteeksi. Jos tuota tieliikennelakia sana sanalta lukee, niin ainoastaan siinä tapauksessa, että bussipysäkki luetaan risteykseksi, poliisit ovat oikeassa. Mutta ei kai bussipysäkki nyt mikään risteys ole ? Omituista on kyllä sekin, että missään noiden kahden risteyksen välillä ei liikennemerkein kerrota, että kyseessä on bussikaista, ei siis sen alkamista tai loppumista. Eli jos edellisestä ristyeksestä kääntyy oikeaoppisesti, niin silloinhan pitää kääntyä ensimmäiselle kaistalle, joka siis on bussikaista, koska missään ei kerrota toisin! Olisikohan poliiseilta unohtunut muutama selkeyttävä merkki nyt varikolle ? Mielenkiinnolla odottelen kuitenkin millaisen vastalauseen (CAD-kuvilla lisättynä) toimistomme diplomi-insinöörit toimittavat poliisille rikesakkojen ilmestyttyä postiluukkuihin ;)